روندهای تحول دیجیتال در بانکداری مدرن

تحول دیجیتال و بانکداری شرکتی 

تحول دیجیتال همزمان با بحران‌های اخیر جهانی، بیشتر از هروقت دیگری بانکداری سنتی را مورد هدف قرار داده است. بانکداری شرکتی نیز با وجود این بحران‌ها به فعالیت خود ادامه داده است. اما وابستگی برخی بانک‌های شرکتی به شعبات بانکی و فرآیندهای اداری، باعث اثرگذاری بحران‌های مالی بر اینگونه سازمان‌ها شد.

برای بانک‌های شرکتی، نیاز امروز این است که به سمت ایده‌های جدید و ایجاد مشارکت در اکوسیستم در حال تکامل سریع تحت تأثیر اکوسیستم‌های B2B خالص حرکت کنند. آنچه به نظر می‌رسد این است که انتقال به مدل های بانکی که تجربی، پایدار و فراگیر هستند پس از تجربه همه‌گیری ویروس کرونا ضروری خواهد بود.

تحول دیجیتال

چشم انداز تحول دیجیتال در سال 2022

­سختگیری در مقررات، تغییر نیازهای مشتریان ، انقلاب دیجیتال و جهانی شدن، آشفتگی‌های بانکداران را بیشتر می‌کنند. جای تعجب نیست که بیل گیتس تقریباً سه دهه پیش از بانک‌ها به عنوان “دایناسورها” یاد کرد. در زمان کاهش حاشیه‌های وام‌دهی، افزایش نقض امنیت سایبری، حضور مشتریان آگاه از فناوری و هجوم سریع و محکم فین‌تک‌ها، بانک‌های شرکتی به سمت استفاده از داده‌های بزرگ رفته و قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته خود را افزایش می‌دهند. جهان سرمایه و بانکداری نقطه اوج خودش را پشت سر گذاشته است. سال 2022، سال چرخش است.

تجربه مشتری اکنون تجارت تجربه است: این گزارش آگوست 2021 را در نظر بگیرید. 97 درصد شرکت کنندگان فکر می‌کنند که اپلیکیشن‌های بانکی به‌عنوان یک ابزار خدمات مشتریان باید در بانکداری شرکتی جایگاهی داشته باشند. 66 درصد به چت‌بات ها و دستیاران مجازی و 72 درصد به کیف پول‌های موبایل بله می‌گویند.

APIهای B2B

بسیاری از بانک ها در طول سال ها سیستم های بانکداری تراکنش های یکپارچه و آداپتورهای Host-2-Host اختصاصی را با مشتریان شرکتی خود ساخته اند. این روش‌ها اکنون جای خود را به خدمات B2B مبتنی بر API داده اند که نه تنها سریع تر، بلکه بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. در یک نظرسنجی که به تازگی از مدیران بانکی انجام شده است، بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان نشان دادند که در راه حل های B2B  سرمایه گذاری می‌کنند. یک مورد تجاری واضح برای APIهای B2B در حوزه‌های مدیریت نقدی، پرداخت‌ها، تطبیق فاکتورها و تأمین مالی سرمایه در گردش وجود دارد. پلتفرم‌هایی که در سطح جهانی توسط رگولاتورها عرضه می‌شوند و به عنوان مثال، سیستم‌های پرداخت یکپارچه در هند، بانک ها را قادر می‌سازند تا از پلتفرم‌های API بیشتر استفاده کنند. پس از انتقال به یک پلت فرم درست API B2B، یک بانک ممکن است در نظر بگیرد که پلتفرم‌های اختصاصی H2H گران قیمت و دست و پا گیر خود را کنار بگذارد.

تحول دیجیتال

راه‌حل‌های ورود دیجیتال

بانک‌های شرکتی به طور سنتی از مدیریت ارتباط و بازگشایی روابط مبتنی بر شعبه/مرکز خدمات پیروی می‌کنند. زمان نوآوری در بخش‌های مختلف و ایجاد یک راه‌حل ورود دیجیتال فرا رسیده است. بانک‌ها باید به دنبال توسعه راه‌حلی برای نصب سلف سرویس برای شرکت‌های کوچک و متوسط با مشارکت اتاق‌های بازرگانی محلی و ثبت شرکت‌ها به همراه راه‌حل‌های جدید احراز هویت باشند. نوآوری‌هایی مانند «کلیک کنید و امضا کنید» (که قبلاً توسط اتحادیه اروپا تأیید شده است) از جمله همین نوآوری‌ها هستند.

توسعه یک بانک دیجیتال SME

بخش SME، یک بخش تجاری مهم برای بانک‌های شرکتی است. 80 تا 85 درصد از مشتریان در این بخش از بانک‌های تجاری قرار دارند. مؤسسات مالی پیشرو باید یک راه حل دیجیتالی بانکداری SME را در نظر بگیرند که به کمک آن ورود، خدمات حساب، پردازش حقوق و دستمزد، پرداخت‌ها و برخی از خدمات تجاری اساسی را از طریق یک پلت فرم دیجیتالی – با کاربری آسان و سریع و پشتیبانی مداوم- ارائه کنند.

تحول دیجیتال

­دیجیتالی کردن از طریق بلاک چین و قراردادهای هوشمند

تأمین مالی تجاری از بازارهای بین المللی با مشکلات بسیاری رو به روست. بلاک چین و دفتر کل توزیع شده اما باپرجا و استوار به راه خود ادامه می‌دهند. تحویل و انعقاد ایمن مستندات، همواره به عنوان نقاط چالش‌برانگیر تجارت و صنعت بودند که به خوبی از طریق یک رویکرد مبتنی بر کنسرسیوم مرتفع می‌شوند.

تحول دیجیتال

سرمایه‌گذاری هوشمندانه و مطمئن، با اندازه‌گیری سرمایه موجب می‌شود تا فناوری‌های بدون بازده فیلتر شوند. شناسایی مشتری، درک موقعیت بازار و آمادگی دوطرفه برای عقد قراردادهای جدید، مؤسسات مالی را در این مسیر راهنمایی می‌کنند.

رشد سبد مالی زنجیره تأمین

­حداکثر 10 درصد از مجموع درآمد بانک‌های شرکتی مبتنی بر محصولات مالی زنجیره تأمین مانند فاکتورینگ، تأمین مالی تامین کننده‌ها، تأمین مطالبات مالی و برنامه‌های خریداران خواهد بود. این دست از کسب و کارها بسیار جالب هستند و به بانک ها در توزیع ریسک در بین سبد مشتریان SME کمک می‌کنند.

بانک

 

 


 

ترجمه: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع:Five digital innovation priorities for corporate banking

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *